
Wandelen in het Speulder- en Sprielderbos op een warme zomerdag
Als de temperaturen richting de 30 graden gaan, zoeken wij graag de koelte van het bos op. Gelukkig wonen we vlakbij een van onze favoriete plekken: het Speulder- en Sprielderbos. Dit keer besluiten we om op zondagochtend vroeg op pad te gaan. Half negen vinden we voor een zondagochtend vroeg genoeg en omdat het nog rustig is op de weg, rijden we naar Boshuis Drie om daar onze wandeling te starten.
We zijn pas de tweede auto op de parkeerplaats. Dat betekent dat het bos nog heerlijk rustig is. Precies waar we op hoopten.
Startpunt wandeling
Boshuis Drie
Sprielderweg 205
3852 MK Ermelo
Een koele ochtend in het bos
Het plan is om rustig aan te lopen en vooral te genieten. Af en toe lekker zitten op een bankje, even luisteren naar de vogels en niet te veel moeten.
Gelukkig valt de warmte op dit tijdstip nog ontzettend mee. De afgelopen twee nachten heeft het flink geregend en dat is goed te zien in het bos. Overal liggen plassen, er zijn takken afgebroken en op sommige plekken zie je nog duidelijk hoe het water zijn weg heeft gevonden.
De regen is een mooie herinnering dat de natuur dit hard nodig heeft gehad.
De bankjes laten we vandaag maar even voor wat ze zijn, want die zijn nog nat. Maar eigenlijk is dat helemaal niet erg. Het is nog heerlijk koel en we lopen gewoon verder.
Zelf op ontdekking door het Speulder- en Sprielderbos
Er is een uitgezette wandelroute van ongeveer 8,5 kilometer, maar wij kiezen ervoor om gewoon onze eigen weg te gaan. Het plan is om een kort rondje te lopen, maar uiteindelijk komen we toch bijna op 7 kilometer uit.
Het Speulder- en Sprielderbos blijft een van mijn favoriete bossen. De afwisseling, de oude bomen en de sfeer maken iedere wandeling weer anders. Niet voor niets wordt dit ook wel het bos met de dansende bomen genoemd.
Onderweg horen we vanaf het begin al volop vogels. Het bos is mooi groen en door de vroege start hebben we het rijk bijna alleen.
Het verhaal van het Solse Gat
Tijdens de wandeling komen we uit bij het Solse Gat. Een bijzondere plek midden in het bos. De houten monniken staan er nog steeds en er zijn inmiddels ook bankjes bijgekomen. Daar maak ik natuurlijk even wat foto’s van.
Het Solse Gat is een grote kuil in het bos. Op foto’s is het lastig om de diepte goed vast te leggen, maar in het echt zie je pas hoe bijzonder deze plek is.
Volgens de verhalen zou hier vroeger een klooster hebben gestaan en zouden monniken ’s nachts rond het gat hebben gezworven. De bordjes bij het Solse Gat vertellen meer over deze oude legende.
Een mooi weetje tijdens je wandeling: het Solse Gat is ontstaan door natuurlijke processen in de bodem en wordt al eeuwenlang omgeven door verhalen en sagen.
Zonnestralen tussen de bomen
Later komt de zon langzaam tevoorschijn. Toch blijft het in het bos goed te doen, want de bomen houden gelukkig veel warmte tegen.
Een van de mooiste momenten onderweg is wanneer precies één zonnestraal door de bomen valt. Er lijkt zelfs een soort nevel of damp in het licht te hangen. Zo’n klein moment dat je alleen ziet als je rustig door het bos loopt.
Ook aan de sporen op de paden zie je nog hoe hard het heeft geregend. Het water heeft zich verzameld op de lagere stukken en doordat het bos verschillende hoogtes heeft, zie je goed hoe het water zijn weg heeft gezocht.
Een ontbijtje in het bos
Rond kwart voor elf zijn we weer terug. Boshuis Drie gaat om half elf open, maar wij hebben zelf iets meegenomen.
In het bos eten we een lekkere eiwitreep van Cowmit. Een fijne reep met natuurlijke ingrediënten die goed vult en makkelijk mee te nemen is tijdens een wandeling.
Ik ga hier later nog uitgebreider over schrijven, maar voor nu was het vooral een fijn momentje midden in het groen. Klik hier voor meer informatie op hun website. En klik hier voor mijn blog.
Een ochtend vol kleine natuurmomenten
Naast alle mooie bomen en paden kwamen we onderweg ook nog een prachtig spinnenweb tegen. Natuurlijk moest daar ook even een foto van gemaakt worden.
Eigenlijk zegt het bos zelf al genoeg. De foto’s vertellen het verhaal van deze ochtend misschien nog wel beter dan woorden.
Het was fijn om te merken dat de natuur weer volop water heeft gekregen. Overal staan nog plassen en het bos voelt fris en groen aan.
Een vroege wandeling in het Speulder- en Sprielderbos op een warme dag? Een aanrader als je even wilt ontsnappen aan de hitte.
Praktische informatie
Locatie: Speulder- en Sprielderbos
Startpunt: Boshuis Drie, Sprielderweg 205, Ermelo
Afstand: ongeveer 7 kilometer gelopen (er is ook een uitgezette route van 8,5 kilometer)
Beste moment bij warm weer: vroeg in de ochtend
Tip: neem iets te drinken mee en houd rekening met natte bankjes na regen
Cadeautje van de dag
Een stille ochtend in het bos, een enkele zonnestraal tussen de bomen en een spinnenweb dat precies op het juiste moment zichtbaar wordt.
Soms zijn het juist die kleine dingen die een wandeling bijzonder maken.
Andere ingangen Speulder- en Sprielderbos
Zoals gezegd is dit bos 1 van onze favorieten en hier hebben we al meerdere keren gewandeld.
Zie deze blog bij een andere parkeerplaats in Ermelo hier
En deze blog met ingang vanuit Garderen